На 24, 25 и 26 юли, в Орешак, област Ловеч, ще се състои Troyan Riverside Festival 2015. Фестивалът ще се проведе на 250 метра от Троянския Манастир по време на Националното изложение на художествените занаяти и изкуствата. Освен с невероятна природна красота, вкусна екологична храна от местни производители и възможността да се включим в някои от многото уъркшопи по традиционни български занаяти, Troyan Riverside Festival 2015 ще предложи и качествен line-up от артисти от България, Германия, Холандия, Испания, Хърватска, Румъния и Македония.
Един от хедлайнерите на събитието ще бъде германският DJ и продуцент XDB. Истинското му име е Kosta Athanassiadis. И за да не стане някакво объркване, трябва да поясним, че родителите му са гърци, а той е роден и израснал в немското университетско градче Гьотинген. Стартира кариерата си още в началото на 90-те години. През 2006 пак там, основава лейбъла си Metrolux Music. Първият рилийз на Metrolux е и дебютното EP на XDB – Jackintosh. EP-то има изключителен успех и поставя името на XDB на европейската музикална карта. В следващите 10 години следват издания за лейбъли като Sistrum Recordings, Wave Music, Echocord и Diamonds & Pearls Music.
В края на май тази година, гледахме XDB в Boiler Room Берлин и съвсем откровенно си пожелахме да го чуем на живо. Това бе и една от причините поради които потърсихме XDB за интервю. Както винаги, желанията ни се сбъдват по-скоро от очакваното, а сетът му от Boiler Room бе възможно най-подходящият фон за разговорът ни. Върху какво се е градила електронната култура в Гьотинген от началото на 90-те, вълнението да пуска на едно от най-живописните места в България и как смята да отбележи 10 годишнината на лейбъла и продуцентската си дейност, вижте в интервюто, което XDB даде специално за читателите на bassline.bg
Днес, когато стане дума за електронна музика всички говорят за Берлин. Ти обаче, си роден и дълго време си работил в Гьотинген – мястото, където си израснал като DJ, рънвал си свое собствено радиошоу и си основал лейбъла си Metrolux Music. Ще ни бъде наистина интересно да ни разкажеш повече за сцената там, а и си от хората спомогнали за формирането на електронната култура в града още в началото на 90-те.
Гьотинген е университетско градче с население 120 хил. души, като 20% от тях са студенти. Диджействам там още от 1993 и сцената още тогава беше доста развита – правихме партита в много и различни клубове и други места. Пичовете от Love Crew (по настоящем основатели на U-Site/Fusion Festival) бяха първите, които направиха няколко легендарни партита в началото на 90-те. Най-доброто им събитие бе едно спонтанно организирано парти в старо влаково депо. Хиляди хора танцуваха цяла нощ, докато не дойде полицията, която спря иначе незаконния рейв. Депото беше реставрирано за милиони евро и днес там се организират концертни и спортни събития. Сега, повечето от старите кучета се покриха – имат семейства или са се преместили в други градове. Същото важи и за мен, понеже не излизам често когато съм в града. Но все пак правя по някое и друго парти всяка година в или някъде около града, и съм много щастлив, когато някой от старите дойде да потанцува и да ме поздрави. Повечето от венютата и дори музиката са се променили през последните 25 години, но все още много хора продължават неуморно да организират партита с електронна музика. Трябва да отбележа, че влагат адски много усилия с идеята да подкрепят местните артисти, за което ги уважавам изключително.
Metrolux има много малко издания към днешна дата, но все качествени парчета. Разкажи ни повече за идеята зад лейбъла и хората, които търсиш да издаваш през него?
Основах Metrolux през 2006, като vinyl only лейбъл. Идеята ми беше да издавам собствената си музика и такава на други продуценти, без значение дали са известни или не. Не бързам и както казахте качеството е за сметка на количеството. Следващият рилийз – mlm 007, ще бъде трета част от добре познатата вече Various Artists Series и ще включва парчета на Kryptic Universe от Дрезден и италианско-берлинската колаборация на Autre vs. Xinner. EP-то завършва с парче на Owen Jay vs. Brian James – талантливи DJ-и и продуценти, които срещнах в Малта.
Като си говорим за артисти и парчета… Кои артисти грабнаха вниманието ти в последно време?
Например тези, които споменах. Наистина е доста трудно да конкретизирам, защото напоследък има страшно много талантливи артисти. Gabriel Reyes Whittaker с псевдоним GB (Gifted and Blessed / The Abstract Eye) грабна вниманието ми заради специфичното му звучене, което напомня много на Drexciya (детройтска techno банда от 90-те – б.р.). Детройт все още има много силно влияние. Jay Daniel например, доста млад артист от Детройт – сугурен съм, че ще ни залее с качествени парчета в следващите няколко години. Обезателно ви препоръчвам да чуете музиката, която е представил до сега. А списъка може да продължи и още и още…
Ще пускаш за пръв път в България при това на едно от най-живописните места – Троянския Балкан. Кое е най-интересното място на което си пускал до сега?
Очаквам с огромно нетърпение дебюта си в България. Сега още повече, когато разбирам, че ще е на едно от най-живописните места. Трудно е да посоча конкретно, но тъкмо се върнах от Freerotation Festival. Ежегодно, фестивалът се провежда в Baskerville Hall в долината Welsh. Може би това, засега, е едно от най-интересните места, на които съм пускал, най-вече заради самото веню и хората, които са истински любители на музиката.
Последното ти EP – Mitos излезе току що през лейбъла Diamonds & Pearls Music. Върху какво работиш в момента?
Първият ми релийз излезе през ноември 2006. Супер радостен съм, че ще представя първият си дългосвирещ албум точно 10 години по-късно. Но преди това имам да довършвам 2 ремикса и още едно EP, което пък ще се появи в началото на следващата година.
Припомнете си и интервюто ни с друг от хедлайнерите на Troyan Riverside Festival – Stefan Goldmann. Всичко за фестивалът, можете да откриете в нашия Festival Guide: Troyan Riverside Festival 2015.