По-широката аудитория се запознава с Moderat, след появата на парчето Bad Kingdom през 2013, а за попадането му на дансинга, допринесоха и последвалите ремикси на Marcel Dettmann и DJ Koze. Малко хора обаче са способни да проследят и дори да уловят пъстрата палитра от музикални стилове, преплетени в на пръв поглед силно различаващото се творчество на Modeselektor от една страна и Apparat от друга.
Moderat е супергрупа, съставена от Modeselektor и Apparat. През 2002 Gernot Bronsert и Sebastien Szary (Modeselektor) попадат на фестивал на независими лейбъли, организиран от Gudrun Gut и Thomas Fehlmann в Берлин, с цел да промотират BPitch Control. Там те се запознават със Sasha Ring, известен като Apparat, който пък представя лейбълът си Shitkatapult. Малко по-късно на бял свят се появявя и първият им общ проект Auf Kosten der Gesundheit, който рефлектира първоначалното намерение на групата да продуцира стиловете и звуците вече установили се в творчеството на артистите до момента.
Набралите още през 90-те известност, чрез траковете си за Bpitch Control, а по-късно и благодарение на лейбълите си 50 Weapons и Monkeytown, Sebastiеn и Gеrnot стават популярни с множеството си басови вариации и контролираният хаос от музикални стилове. И неслучайно прекрачването на граници става запазена марка на двамата германци, започнали да колаборират през 1989, малко след падането на Берлинската стена. Стартирайки със сетове и по-късно преминавайки в света на live изпълненията, двамата стават част от Open Air сцената в Берлин, заедно с не безизвестните Pfandfinderei – дизайн колектив, който допринася за безупречната визуализация на техните проекти. Музикалната им революция започва когато дмамата се запознават с Ellen Allien и стават част от лейбъла Bpitch Control.
Sasha произхожда от планинския регион Харц в западна Германия, но се мести в Берлин през 1997, където ппрез 1999 заедно с Marco Haas a.k.a. T. Raumschmiere основават лейбъла Shitkatapult. Първият му албум Multifunktionsebene излиза през 2001, последван от Duplex от 2003 и Live от 2004. Apparat набира световна известност благодарение на колаборациите си с Ellen Alien за албумите Berlinette от 2003 и Orchestra of Bubbles от 2006. Година по-късно, заедно с пианиста Raz Ohara и барабинста Jörg Wähner, сформират банда, с която представят новият албум на Aparat – Walls. Междувременно, Sash не се отказва и от соловите си изпълнения, организирани с помощта на Transforma Visuals.
Седем години след появата на Auf Kosten der Gesundheit, Moderat изкарват и първия си едноименен албум, с вокални изпънения от Paul St. Hilaire и Eased през BPitch Control. В следващите четири години, Moderat разтърсват света с турнета и безбройни фестивални участия. Неслучайно през 2009, групата е обявена за най-добър live act в годишния пол на Resident Advisor, а през 2010 заеха седмата позиция. На добра критика и световно признание се радват и последвалите EP-та – Rusty Nails и Seamonkey.
https://soundcloud.com/berlinmusiccommission/moderat-rusty-nails
Вторият албум на Moderat – II излиза през август 2013, този път през Monkeytown Records. Първото видео от албума е именно бижуто Bad Kingdom, създадено в колаборация с Pfadfinderеi, и проследяващо впечатленията на млад британец обикалящ алчния подземен свят на Лондон от 1966 година. Тракът се превръща в един от най-големите хитове на групата, нареждайки се в топ 10 на множество чартове.
През април, тази година излезе и третият албум на Moderat, озаглавен III, който се слави и като най-иновативният им и лесно достъпен релийз до сега. Експерименталното звучене на албума идва от заиграването с неравномерна нотация (парчета в ритъм ¾ например), както и от соло вокалите на Sasha Ring. Месец след албума излезе и видеото към пилотния сингъл Running, режисирано от Jakob Grunert. Феновете успяха да се насладят на видеоклипа и посредством VR (Virtual Reality) технологията, благодарение на съвместният проект на режисьора Mate Steinforth и екипа за филмови продукции Sehsucht Berlin.
Успоредно с появата на III, стартира и световното турне на Moderat. Аз имах удоволствието да уловя open-air концерта на групата във Виена през юни. Шоуто се проведе в Arena Wien, веню съществуващо още от 70-те години на миналия век и провъзгласило се с алтернативният си буукинг и безупречни концерти и партита. Както всички концерти от турнетата на Moderat досега, така и този бе разпродаден само за няколко дни, а капацитетът на Arena Wien се използваше изцяло.
След неубедителното и дори едва търпимо 30 минутно изпълнение на встъпителният акт – Lone, публиката затаи дъх за появата на своите любимци. Германците разтърсиха сцената започвайки с Running и в следващия час и половина редуваха парчета от новия си албум с по-стари такива като Last Time, A New Error, Rusty Nails, Milk и Versions. В пика на емоциите, Gernot се заигра с първите акорди на Bad Kingdom, което накара вече мотивираната публика да избухне още по–силно.
Концертът беше подкрепен от невероятно светлинно шоу, топъл летен ветрец и безброй звезди в нощното небе. Виена крещеше, танцуваше и искрено обичаше Moderat, а германците не останаха по-назад изразявайки сърдечните си благодарности дълго след финалния тон.
Турнето продължава и в момента, въпреки че вече в няколко интервюта Sebastian, Gernot и Sasha споделят, че животът на път им се струва тягостен и непосилен. Макар все още да нямат пълна яснота и тримата казват, че III е подходящ финал на своеобразната Moderat трилогия.
Българските фенове имаха шанса да се насладят на DJ сета на Gernot Bronsert, който гостува в София през 2015 по покана на EventЕase. И тъй като Moderat в пълен състав все още не са изпълнявали на родна почва, искрено се надявам това да не е последното турне на групата. Все пак съветвам всеки да се докосне до творчеството на Moderat, и ако има възможност да побърза да си усигори едно незабравимо музикално преживявяне, каквото е един техен концерт.
Photo credits: Martina Mlcuchova / MMMusicphoto