Stephan Panev е от онези артисти, за които музиката не е единствения начин за себеизразяване. Всички неща, с които се занимава обаче, й придават физическа и визуална стойности и затварят кръга. DJ, продуцент, композитор, visual artist и всичко останало по веригата, което днес оформя облика на съвременния артист – като започнем от няколко различни псевдонима, които представят интересите му в различни музикални жанрове, минем през рънването на няколко лейбъла, създаването на концептуално и визуално издържани видеоклипове и стигнем до организирането на ивенти, от които и ние неведнъж сме си тръгвали с болки в краката от танци.
Първото му EP се казва The Maniphest и излиза през 2006 от базирания в Детройт vinyl лейбъл – Michigang. Случайно или не, 3-те парчета включени в него и до днес успешно представят основния звук, характеризиращ творчеството му. Оттогава насам, Stephan Panev има издадени 3 албума – Elephants (USB Digital, 2008), Where Do We Go From Here? (Hole, 2009) и Self (This Ain’t Music, 2011), който излиза под един от другите му псевдоними – Define One. Всеки един от тях има своята роля в представянето на собствените му възгледи за techno музиката през годините, а Self дори обобщава електронната музика, с която е израстнал, като парчетата са силно вдъхновени от артисти като Moby, The Chemical Brothers и други. The Chemical Brothers стояха и в основата на ремикс EP-то му Believe/Under The Influence за KOMPROMATI, което ви представихме в края на февруари.
Всичко казано до тук е само едната част от нещата, които приковаваха вниманието ни към Stephan Panev в последните години. Подкаста, който записа специално за bassline.bg пък обобщава онази друга част, която и в момента ни кара да танцуваме и да увеличаваме звука от колоните с всяко следващо парче. А още в първите секунди на разговорът ни, усетихме че сме на една вълна, защото и ние както и той, възприемаме techno-то, като “оптималната музика за танцуване”.
Здравей Стефан. Вече 10 години techno музиката дефинира теб, като артист и творчеството ти. Как обаче, ти самият дефинираш techno-то?
За мен техното винаги ще бъде оптималната музика за танцуване. Това е и основната причина непрекъснато да се връщам към него, дори след по-продължителна работа в друг стил.
Продуцент, композитор, DJ и visual artist… Имаш ли още артистични таланти, за които все още не знаем и има ли музикален стил, към който проявяваш интерес, но все още не си представил на публиката?
Няма стил, който да ме е пленил по някакъв начин и да не съм пробвал да работя в него. Непрекъснато се интересувам от новите течения в музиката и очаквам следващото предизвикателство.
Като говорим за артистичните ти образи, не можем да не те попитаме и за другите ти проекти Define One, Females и Prone, а и още няколко псевдонима – Fabrik, TAKT и други. Какво дефинира музиката на всеки един от тях и с какво тя се отличава от музиката на Stephan Panev?
Истината е, че винаги съм обичал да експериментирам, но и да определям ясни граници между различните ми проекти. Точно заради това днес слушателите асоциират Stephan Panev с техно, без да настъпва объркване от трап звукът на Females.
Състоянието на електронната сцена у нас през погледа на Stephan Panev и как тя се промени през последните 10 години?
Електронната сцена у нас непрекъснато еволюира. За моя огромна радост, благодарение на събитията, които организирам установих, че се е появило едно по-младо поколение от слушатели, които са добре запознати с модерните тенденции в музиката и не се ограничават. Благодаря на всички вас, които танцувате с нас.
Night Shift Cases е името на последният ти албум. Преди време обяви, че е готов, и че рано или късно ще бъде издаден. Какво е развититето на проекта към момента и каква всъщност е идеята зад него?
Албумът го завърших още през миналата година. Причината за неговото забавяне е, че е записан в период, в който се бях съсредоточил върху афтърпарти звук и сетове. След неговото завършване постепенно се върнах към шумното peak time техно и малко или много се отдалечих от неговия звук. Въпреки това не съм се отказал да го издам, но изчаквам правилния момент за целта. Важното е, че в този албум съм заложил на звукът, който харесвам да въртя в сетовете си, а името е инспирирано от всички онези нощи, в които сме решили да не спим.
KOMPONENTI е името на новият ти лейбъл. Разкажи ни повече за него…
KOMPONENTI е вече на три години. Стартирах го като платформа за издаване на по-тежко техно. През тази година ни предстои да доразвием звука допълнително. Междувременно взехме участие и в разнообразни визуални проекти с интересни хора като FreeRiderz, Items & Things и други. В един момент най-естественото продължение беше организацията на събития. Тяхната цел е да представят музиката, която наричаме техно. Както знаем – една птичка пролет не прави, така че тук е и мястото да спомена Promil. В негово лице успях да намеря човек, с който имаме сходни виждания за звук и изразяване. Така успяваме да предоставим още по-голямо разноозбразие на публиката.
Какъв е set up-a ти в студиото и зад пулта? С какъв софтуер и хардуер експериментираш?
В момента съм постоянно в движение и основно работя на лаптопа си. През последните две години съм се съсредоточил предимно върху sound engineering, като това е основна част от процеса ми на работа – запис и ефекти, филтри, ефекти, филтри… За участията ми от доста време насам преминах в често предизвикващия дискусии дигитален свят. Причината за това е, че така имам възможността до голяма степен да пренеса опита си от създаването на музика в звука си наживо и това ми дава свободата непрекъснато да мога да изненадвам хората, които са ми отделили от времето си.
Кои родни или чужди артисти грабнаха вниманието ти в последно време и с какво?
В момента българската продукция непрекъснато се развива и се чуват много нови и интересни неща, в най-различни стилове. Имена, които бих споменал са Scribble, Nibz, Nick Nikolov и много други артисти, които не се страхуват да експериментират и да изразяват себе си. А за чужди артисти, ако говорим за техно – нещата, които истински ме впечатляват обикновенно не носят имена, а само номер на релийз.
Какво предстои от тук насетне и какво да очакваме от Stephan Panev до края на 2015?
Ще прекарам лятото на Бар Безкрай (къмпинг Градина), където ни предстои да представим различни музикални събития. Ще има Stephan Panev, ще има Females и TAKT, в компанията на цяла плеяда от родни и чужди артисти. След това – ще видим. От към продукция, разбира се съм приготвил и не малко нова музика, която нямам търпение да издам. В подкаста ми съм включил едно от нещата, които предстоят да излезнат.
Точно щяхме да те питаме и за подкаста, който записа специално за bassline.bg…
В подкаста включих част от музиката, която обичаме да слушаме по време на KOMPONENTI събитията, защото съм сигурен, че ще стигне до ушите на някой техно фен, който търси точно това и още не знае за нас.