Япония генерално е смятана за страна с консервативно общество, въпреки че това до известна степен благоприятства развитието на невероятно талантливи личности. Съвсем спокойно, можем да определим Hito като една от тях. Родена и израснала в Химеджи, Япония, тя безспорно е от онзи тип хора, за които казваме, че са граждани на света. Изборът на алтернативен лайфстайл обаче, като музиката например, идва и със своите предизвикателства. От 1948, в Япония действа закон, който забранява танцуването на публични места. Този закон, бе преразгледан и отменен в края на 2014-та година, след дълги съдебни спорове, продължили близо 5 години.
От малка Hito се определя като мечтател и въпреки че още тогава не е имала намерение да се занимава с музика, усеща че личността й бива погубвана именно от консерватизма на японското общество. Пътувала е страшно много, учила е нови езици, запознала се е с различни култури и е натрупала опит, който определено е оказал роля върху живота и кариерата й. Това я отдалечава от съвременната японска култура като мангата и аниметата например, които са изключително популярни сред младежите в Япония: “Не съм особено голям фен на мангата. Израснала съм сред природата и предпочитах игрите навън. Не бях от децата, които обичат да гледат телевизия. Честно да си призная не знам и много за нея. Харесвам филма на Hayao Miyazaki – Kiki’s Delivery Service, но това е всичко.” Историята в Kiki’s Delivery Service е фокусирана върху израстването и независимостта на главната героиня – младата вещица Кики и припознаването на съвременното възприятие за света за сметка на традиционното.
Тъкмо съвременното възприятие за света на Hito, я кара да напусне Япония през 1999 и да се премести в Берлин без никаква идея какво да прави и как да живее там. Така започва да пуска музика в различни underground клубове в германската столица, с единствената цел да се изхранва. Публиката обаче, я оценява и бързо получава резидентство в няколко клуба, дори и без агенция и какъвто и да било мениджмънт зад гърба си. Това полага основите на обещаваща музикална кариера, въпреки че самата тя не го е осъзнавала по онова време.
Първият й сблъсък с електронната музика става благодарение на Towa Tei от Deee Lite. Разбира се, Берлин я запознава с целия спектър на techno и tech-house стиловете, но до преди това е слушала hip-hop: “Преди слушах страшно много hip-hop. Харесвах Monie Love, Boogie Down Productions и други. Харесваше ми груува в тяхното звучене. Харесваше ми и да танцувам на тях. Не слушам J-Pop, макар че ако си в Япония, той звучи навсякъде в магазинте, дори по улиците. Като цяло съм запозната с J-Pop стила, но винаги повече съм се интересувала от музиката зад океана.”
В следващите няколко години Hito развива стила си и уменията си на DJ и така набира популярност в Берлин. По това време Richie Hawtin развива различни свои идеи и проекти, а един от тях е отварянето на саке бар в германската столица. Така попада на Hito: “За пръв път срещнах Rich през 2009. Говорихме за проекта му за саке бар в Берлин, но всъщност и двамата бяхме толкова заети впоследствие, че нещата така и не се случиха.” Няколко години по-късно Richie Hawtin стартира ENTER. партита на Ибиза, които включват и прословутия саке бар. Така през 2012 той отново се свързва с Hito, а тя става резидент на ENTER.Sake: “През 2012, Rich ми предложи резидентство на ENTER.Sake на Ибиза. Аз бях просто underground DJ в Берлин, нямах опит и дори някакви конкретни очаквания от всичко – че ще пускам на Ибиза или въобще, че ще пускам на международно ниво.” От тук насетне, кариерата на Hito се развива главоломно, а името й напуска пределите на Берлин: “Всяка следваща година, в която пусках на Ибиза, получавах все повече и повече предложения за международен буукинг. Разбира се не беше толкова лесно в началото, но нещата прогресираха съвсем естествено. Въпреки това продължавам да пускам, преди всичко, за да изразя себе си и да покажа коя съм.”
Резидентсвото й на ENTER. и дава възможност да се върне в Япония като DJ и да изследва японската електронна сцена, която в последните 5 години се развива и оформя все по-бързо, още повече след отмяната на закона, забраняващ танцуването на публични места: “Откакто съм част от ENTER. имах възможността да пускам в Япония и разбира се попаднах на няколко млади и прохождащи артисти. Наскоро открих един наистина талантлив артист – Sekitova. Определено си заслужава да чуете начина му на миксиране.” Съвсем склонни сме да й се доверим, при все, че сетовете й винаги са ни очаровали с добра й качествена селекция, а нюхът на един DJ към талантливи продуценти, се усеща именно чрез селекцията в собствените му сетове: “Интересувам се страшно много от млади и прохождащи продуценти. Докато обикалям света срещам много хора от младото поколение, които са наистина талантливи с истинска страст към музиката. Днес обаче, е доста по-трудно да се откроиш като DJ, заради прекалено многото технологии и ужасно многото информация, която те залива отвсякъде.”
Всеки, който е слушал Hito на живо, безспорно е бил запленен от селекцията и уменията й. И днес, в дигиталната ера сетовете й са vinyl only, а традиционното японско кимоно, с което винаги е облечена, определено говорят за индивидуалност и себеизразяване: “Всеки има свой собствен начин за пускане. Няма определни правила за това как и на какво да пускаш. Технически, днес има много възможности и съответно предизвикатеслтва. Според мен, когато пускаш на винил си доста по-ограничен, отколкото ако пускаш mp3-йки. Да пускаш на винил е доста по-вълнуващо и въобще забавно, тъй като всеки звук излиза буквално изпод ръцете ти, имаш един вид контрол, на който в същото време можеш да се насладиш. Специално мен, пускането на винил ме прави доста по-уверена.”
Именно увереност и наслада излъчваше Hito, при първата ни среща с нея на родна територия през 2014 в столичния Yalta Club. По всичко личи, че чувствата са били взаимни: “Това беше най-добрият гиг, който съм имала. Бях за пръв път в България и всичко беше толкова страхотно, че пусках 2 часа допълнително над договореното ми време. Просто същата вечер имаше страшно много съвпадения – беше международния ден на жената, мои добри приятели от Япония и Гърция бяха с мен… Бях облечена с кимоно украсено с български рози. Тогава все още хората не ме познаваха толкова добре, но всички страшно много се забавляваха. Беше незабравимо.”
С този спомен от България, Hito се отправя към София, за още една незабравима среща с родната публика на 2-ри април във Fabrica 126 по покана на Terra Music. През 2016, когато ENTER. няма да се завърне на Ибиза, Hito гледа смело напред: “Имам страшно много проекти и готвя доста изненади през тази година. За да не ги развалям, ще ви кажа само, че ключовата ми дума за 2016 е “НАПРЕД!”
Photo credits: dioriofotografia
* Интервюто е осъществено с помощта на Terra Music.