Hito: В София беше най-добрият ми гиг!

Япония генерално е смятана за страна с консервативно общество, въпреки че това до известна степен благоприятства развитието на невероятно талантливи личности. Съвсем спокойно, можем да определим Hito като една от тях. Родена и израснала в Химеджи, Япония, тя безспорно е от онзи тип хора, за които казваме, че са граждани на света. Изборът на алтернативен лайфстайл обаче, като музиката например, идва и със своите предизвикателства. От 1948, в Япония действа закон, който забранява танцуването на публични места. Този закон, бе преразгледан и отменен в края на 2014-та година, след дълги съдебни спорове, продължили близо 5 години.

От малка Hito се определя като мечтател и въпреки че още тогава не е имала намерение да се занимава с музика, усеща че личността й бива погубвана именно от консерватизма на японското общество. Пътувала е страшно много, учила е нови езици, запознала се е с различни култури и е натрупала опит, който определено е оказал роля върху живота и кариерата й. Това я отдалечава от съвременната японска култура като мангата и аниметата например, които са изключително популярни сред младежите в Япония: “Не съм особено голям фен на мангата. Израснала съм сред природата и предпочитах игрите навън. Не бях от децата, които обичат да гледат телевизия. Честно да си призная не знам и много за нея. Харесвам филма на Hayao Miyazaki – Kiki’s Delivery Service, но това е всичко.” Историята в Kiki’s Delivery Service е фокусирана върху израстването и независимостта на главната героиня – младата вещица Кики и припознаването на съвременното възприятие за света за сметка на традиционното.

Тъкмо съвременното възприятие за света на Hito, я кара да напусне Япония през 1999 и да се премести в Берлин без никаква идея какво да прави и как да живее там. Така започва да пуска музика в различни underground клубове в германската столица, с единствената цел да се изхранва. Публиката обаче, я оценява и бързо получава резидентство в няколко клуба, дори и без агенция и какъвто и да било мениджмънт зад гърба си. Това полага основите на обещаваща музикална кариера, въпреки че самата тя не го е осъзнавала по онова време.

Първият й сблъсък с електронната музика става благодарение на Towa Tei от Deee Lite. Разбира се, Берлин я запознава с целия спектър на techno и tech-house стиловете, но до преди това е слушала hip-hop: “Преди слушах страшно много hip-hop. Харесвах Monie Love, Boogie Down Productions и други. Харесваше ми груува в тяхното звучене. Харесваше ми и да танцувам на тях. Не слушам J-Pop, макар че ако си в Япония, той звучи навсякъде в магазинте, дори по улиците. Като цяло съм запозната с J-Pop стила, но винаги повече съм се интересувала от музиката зад океана.”

В следващите няколко години Hito развива стила си и уменията си на DJ и така набира популярност в Берлин. По това време Richie Hawtin развива различни свои идеи и проекти, а един от тях е отварянето на саке бар в германската столица. Така попада на Hito: “За пръв път срещнах Rich през 2009. Говорихме за проекта му за саке бар в Берлин, но всъщност и двамата бяхме толкова заети впоследствие, че нещата така и не се случиха.” Няколко години по-късно Richie Hawtin стартира ENTER. партита на Ибиза, които включват и прословутия саке бар. Така през 2012 той отново се свързва с Hito, а тя става резидент на ENTER.Sake: “През 2012, Rich ми предложи резидентство на ENTER.Sake на Ибиза. Аз бях просто underground DJ в Берлин, нямах опит и дори някакви конкретни очаквания от всичко – че ще пускам на Ибиза или въобще, че ще пускам на международно ниво.” От тук насетне, кариерата на Hito се развива главоломно, а името й напуска пределите на Берлин: “Всяка следваща година, в която пусках на Ибиза, получавах все повече и повече предложения за международен буукинг. Разбира се не беше толкова лесно в началото, но нещата прогресираха съвсем естествено. Въпреки това продължавам да пускам, преди всичко, за да изразя себе си и да покажа коя съм.”

Резидентсвото й на ENTER. и дава възможност да се върне в Япония като DJ и да изследва японската електронна сцена, която в последните 5 години се развива и оформя все по-бързо, още повече след отмяната на закона, забраняващ танцуването на публични места: “Откакто съм част от ENTER. имах възможността да пускам в Япония и разбира се попаднах на няколко млади и прохождащи артисти. Наскоро открих един наистина талантлив артист – Sekitova. Определено си заслужава да чуете начина му на миксиране.” Съвсем склонни сме да й се доверим, при все, че сетовете й винаги са ни очаровали с добра й качествена селекция, а нюхът на един DJ към талантливи продуценти, се усеща именно чрез селекцията в собствените му сетове: “Интересувам се страшно много от млади и прохождащи продуценти. Докато обикалям света срещам много хора от младото поколение, които са наистина талантливи с истинска страст към музиката. Днес обаче, е доста по-трудно да се откроиш като DJ, заради прекалено многото технологии и ужасно многото информация, която те залива отвсякъде.”

Всеки, който е слушал Hito на живо, безспорно е бил запленен от селекцията и уменията й. И днес, в дигиталната ера сетовете й са vinyl only, а традиционното японско кимоно, с което винаги е облечена, определено говорят за индивидуалност и себеизразяване: “Всеки има свой собствен начин за пускане. Няма определни правила за това как и на какво да пускаш. Технически, днес има много възможности и съответно предизвикатеслтва. Според мен, когато пускаш на винил си доста по-ограничен, отколкото ако пускаш mp3-йки. Да пускаш на винил е доста по-вълнуващо и въобще забавно, тъй като всеки звук излиза буквално изпод ръцете ти, имаш един вид контрол, на който в същото време можеш да се насладиш. Специално мен, пускането на винил ме прави доста по-уверена.”

Именно увереност и наслада излъчваше Hito, при първата ни среща с нея на родна територия през 2014 в столичния Yalta Club. По всичко личи, че чувствата са били взаимни: “Това беше най-добрият гиг, който съм имала. Бях за пръв път в България и всичко беше толкова страхотно, че пусках 2 часа допълнително над договореното ми време. Просто същата вечер имаше страшно много съвпадения – беше международния ден на жената, мои добри приятели от Япония и Гърция бяха с мен… Бях облечена с кимоно украсено с български рози. Тогава все още хората не ме познаваха толкова добре, но всички страшно много се забавляваха. Беше незабравимо.”

С този спомен от България, Hito се отправя към София, за още една незабравима среща с родната публика на 2-ри април във Fabrica 126 по покана на Terra Music. През 2016, когато ENTER. няма да се завърне на Ибиза, Hito гледа смело напред: “Имам страшно много проекти и готвя доста изненади през тази година. За да не ги развалям, ще ви кажа само, че ключовата ми дума за 2016 е “НАПРЕД!”

Photo credits: dioriofotografia

* Интервюто е осъществено с помощта на Terra Music.

 
DSGN Clinic – Wide
 

More from bassline.bg

MIXTAPE_COVER_june_23
DJ Kaloo – Loud'N'Queer Mixtape June 2023

DJ Kaloo – Loud’N’Queer Mixtape June 2023 (Pride Month Special)

DJ Kaloo (real name Kaloyan Rusinov) is part of Sofia’s dance music scene for nearly two decades. He started dj-ing in the early 2000s playing strictly liquid funk and atmospheric drum’n’bass under the name DJ Solaris warming up stages for names like Goldie, Total Science, Marcus Intalex and LTJ Bukem to name a few.

Apollonia с тричасов сет на Solar Easter

Триото Apollonia ще дебютират у нас по време на Solar Easter Trinity с тричасов сет. Това стана известно, след като организаторите обявиха пълния timetable на събитието, което ще се проведе на 5-ти май в Inter Expo Center, София.