Тази година се отбелязват 30 години от възникването на acid house жанра. Макар че чисто теоритично има известни спорове около това, кое е първото acid house парче, фактически за такова се смята Acid Tracks на Phuture. Бандата е съставена от Spanky, DJ Pierre и Herb J, а парчето е сред основните претенденти за титлата “първото acid house парче”. Самият DJ Pierre казва, че парчето е създадено още през 1985, но официалният му рилийз е чак през 1987, която година се счита за начало на acid house стила. Другият претенденд пък е парчето I’ve Lost Control на Sleezy D, издадено на винил в края на 1986, но кога реално е създадено не е особено ясно.
Acid house е поджанр на house музиката произлизащ от Чикаго, характеризиращ с дълбоки баслинии и пиукащи звуци създадени с Roland TB-303. Бързо се разпростира първо във Великобритания и на rave сцената там, след което мигновено обхваща цяла Европа. В края на 80-те дори навлиза в британския мейнстрийм и вдъхновява pop и dance музиката на Острова. Тъкмо по същото време сцената в Чикаго претърпява известен колапс, като повечето партита и rave-ове там биват прекъсвани от полицията. Това се отразява и на продажбите на плочи в Щатите.
Към днешна дата остава и спорен въпроса по отношение етимологията на израза acid. След създаването си през 1985 парчето Acid Tracks на Phuture няма работно заглавие, но вече бива пускано от DJ Ron Hardy по време на гиговете му в чикагския The Music Box. Редовните клиенти на клуба наричат парчето Ron Hardy’s Acid Track или Ron Hardy’s Acid Trax. В крайна сметка парчето излиза през 1987 под заглавието Acid Trax през лейбъла на Larry Sherman – Trax Records. Според DJ Pierre, бандата взима решението да използват вече известното заглавие на парчето, но според Larry Sherman идеята е негова, тъй като парчето му напомняло на acid rock. След появата на парчето обаче, споровете между двамата губят значение, а терминът acid house влиза в масова потреба.
Acid house жанра е сравнително ограничен заради точната му характеристика и популярността му си остава в края на 80-те и 90-те години на миналия век. В последно време различни артисти като Nina Kraviz и Daniel Avery например, успяват да изтупат от прахта култови и редки заглавия от онова време и да взривят публиката с тях събуждайки редица спомени. Тук е момента да отбележим и дебютният албум на Daniel Avery – Drone Logic, в който ясно си личат финеса и идеята зад всеки звук, както и премерената употреба на различни похвати и звукови елементи, характерни тъкмо за acid жанра. Това само по себе си го превърна в един, да го наречем, иновативен албум, който малко или много осъвремени жанра. Жанр, който не веднъж сме казвали, досега се държеше на повърхността, благодарение най-вече на неумиращи класики създадени преди 20-тина години.
Все по-разпространените live сетове в последните години също допринасят за завръщането на редица live act-ове към acid house жанра използвайки класическия Roland TB-303 или дори TR-808 в пърформансите си. Тук естествено ще отбележим KiNK, който не веднъж ни е докарвал до acid оргазъм на дансинга.
Носталгията по acid house жанра и честванията на 30-годишнината му започнаха още през лятото на 2016, когато Sankeys Ibiza организираха специално седмично резиденси – Dance 88/89. Основната музикална тема беше acid house, при това във оригиналния му вид от края на 80-те и началото на 90-те години. В края на сезона представители на различни авторитетни музикални медии определиха събитията като изключително успешни и като едни от най-добрите партита на Ибиза, успявайки да пресъздадат атмосферата от пиковите години на жанра. Колекция от миксовете можете да чуете тук. Първият Essential Mix за 2017 пък е дело на самият основоположник на жанра – DJ Pierre, a MANIK отбеляза юбилея със специален над тричасов acid house микс, който определено ни допадна изключително много и можете да чуете тук.
По всичко личи, че по един или друг повод acid house жанра ще има своя възход през тази година, а ние ще следим отблизо всичко по-интересно.