В зората на демокрацията у нас, култовият клуб Спартакус бе едно от малкото места, където всеки бе свободен да бъде себе си. Тази свободна експресивност, се превърна в идеология, за която подтисканото ни от комунизма с години общество дори не бе мечтало.
Никога няма да забравя така наречените “години на Спартакус”, независимо че въобще не бях от честите посетители на клуба. Достатъчно беше да знам, че съществува място, където свободата на другия да бъде себе си, беше уважавана. Много държа да уточня, че това не беше дискотека за хомосексуалисти, а една друга култура, за която тогава само бяхме чували и чели в западните лайфстайл списания, но не я познавахме. Нещо като Corecom-а на взаимоотношенията.
Дим Дуков
Прогреса във взаимоотношенията и свободата на изразяване, постигнат до известна степен у нас тогава, благодарение на идеологията Спартакус, за съжаление се изпари ведно със затварянето на клуба преди близо 10 години. Днес темата е дори още по-актуална. И тук не става дума, само за сексуална ориентация или полова принадлежност, но и за полагащите се на всеки свобода на изразяване и правото да бъдеш себе си. Всички тези неща бяха добре дошли в Спартакус.
House музиката, която днес е по върховете на чартовете, се заражда именно по клубове следващи подобна идеология – да изградят общност без предразсъдъци, място където всеки е свободен да бъде себе си без значение от сексуалната си ориентация, расовата си принадлежност или общественото си положение. Масите, които днес се кълнат в dance културата и превръщат DJ-ите в супер звезди, в началото на 80-те са смятали house музиката за “гей музика за чернокожи”. Маси, които и днес трудно припознават толерантността, като свое качество, но здраво яхнали тренди вълната на поведение и музикални предпочитания.
Някои от най-уважаваните имена в house музиката днес, принадлежат тъкмо към онази подтисната група в обществото, състояща се от хомосексуални и цветнокожи, изразяващи себе си свободно на места, като The Warehouse на Frankie Knuckles например или всеки друг гей клуб в Щатите през 80-те. Разбира се, това са само факти, на които не искаме да отдаваме особено значение, защото музиката винаги е била и ще продължава да бъде най-универсалният и добър начин за общуване между хората, а и тя не прави разлика по пол, цвят на кожата или религия.
На 1-ви февруари, YALTA Club за пореден път ще ни върне към добрите времена на тази идеология, с вероятно най-пъстрото, авангардно и атрактивно събитие за сезона и трибют към едно от най-култовите заведения в историята на клубния живот у нас – Спартакус. Това бе и поводът да си припомним корените на house музиката и идеологията на клубове, като Спартакус, оказваща изключително влияние върху съвременните ни възприятия за свобода и взаимоотношения, обединени от любовта ни към музиката и танците.
Зад пулта в ROOM 1 ще застанат легендата Boy George и британския DJ и продуцент Marc Vedo. В последните 4 години, двамата ги свързват не само успешен бизнес в лицето на общият им лейбъл VG Records, но и още по-успешни клубни гигове по света и редица съвместни музикални проекти. Днес, на 52, основателя на култувата банда Culture Club – Boy George изглежда по-добре от всякога – отслабнал е с близо 40 кг., живее здравословно, оставил е алкохола и наркотиците и има собствено шоу за електронна музика Boy George Presents… Club Culture Radio. Трябва да признаем, че селекцията му е изненадващо добра. На 25-ти март ще излезе и първият му студиен албум от 18 години насам – This Is What I Do.
ROOM 2 ще представи пък друга британска легенда – Mr. C, известен още и като фронтмен на шотландската dance група The Shamen. Mr. C има изключително голяма роля в развитието на британската house сцена, а доста често е определян и като баща на tech-house жанра. Издава първото си house парче през 1987 под псевдонима Myster-E. Рънва 3 лейбъла, а през годините е бил резидент на над 15 клуба по целия свят, включително и на легендарния британски клуб The End, който отварят заедно с Layo Paskin от дуото Layo & Bushwacka през 1995 година. В последните няколко години ежегодно хоства ивенти по време на The BPM Festival, WMC, Kazantip и ADE.