Tech Review: Roland Aira TR-8

Няма да се концентрирам върху изброяването на особеностите и отличителните белези на TR-8, а ще се опитам да споделя това, което забелязах след определен период от време работа.

Details

CODA Radio by Metropolis

2014 година беше спасяваща за Roland след анонса и пускането в продажба на серията AIRA. В мрежата се говореше, че компанията е пред фалит, но се очакваше нейното завръщане с нещо интересно. То дойде под формата на 4 продукта и като че ли най-голямо внимание се обърна на TR-8 – наследникът на легендите TR-808 и TR-909, който сега се предлагаше на поносима цена или поне доста по-поносима от по-големите си братя, които всички знаем, че са рядкост и струват скъпо. И независимо дали слуховете за фалит са били истина или може би по-скоро спекулация, истината бе, че всички заговориха отново за Roland.

Няма да се концентрирам върху изброяването на особеностите и отличителните белези на TR-8 тъй като из мрежата циркулират достатъчно подробни демонстрации. По-скоро ще се опитам да споделя това, което аз забелязах след определен период от време работа, както и интеграцията й с други машини и/или софтуерни продукти.

Ще започна с това, което прави впечатление веднага след стартирането на дръм-машината, а именно, че това, което лично мен ме грабна в TR-8 беше факта, че наистина звучи добре въпреки твърденията, че няма да е аналогова, а ще симулира аналогово звучене посредством технологията ACB (Analog Circuit Behavior), разработена от Roland за цялата серия AIRA. Всъщност това, че машината не е аналогова няма значение, а и не би трябвало да има след като звучи добре. Що се отнася до начина на работа – тя е наистина лесна за употреба, но има и функции, които не са видими на пръв поглед. Някои от тях са скрити и за тази цел инструкцията за употреба ще трябва да се прочете. Учат се бързо и лесно, но е невъзможно да бъдат разгадани веднага след като изкарате TR-8 от кутията.

tr_8_front

Имате възможността да комбинирате звуци – примерно 909 с 808, но за съжаление няма как тази комбинация да бъде запазена в машината под формата на “kit”. Каквито и настройки да направите по tune, comp или decay, заредите ли нов “kit”, то той ще звучи с приложените ефекти от преди това. За да изградите kit-а наново, то настройките трябва да бъдат направени още веднъж. Обърнете внимание на това, защото не се споменава в нито едно ревю!

Не по-маловажна е темата за интеграцията на TR-8 в софтуерни приложение за смесване и композиране на музика. Синхронизацията му с програми като Traktor е лесна и за това бях писал преди време в тази статия. Можете да изпращате и midi CC (CC – continuous controller или това са миди-съобщения с вариации в стойностите от 0 до 127), за да “автоматизирате” записите си. По друг начин стоят нещата с Logic, защото функционирането на TR-8 в тази среда не е толкова лесно. Вината за това не е изцяло в дръм-машината и определено си струва да знаете за това, че този процес е съпътстван с проблеми.

Първият от тях е този, че изходите на TR-8 са 24-битови на 96kHz и проблемът идва от това, че и аудио картата ви трябва да е на 96kHz, защото не можете да създадете aggregate device с различни семплираща честота. Не забравяйте, че в Logic имате само един audio device! Ако искате втори, то трябва да създадете такъв като aggregate device. От тук идва и голямата въпросителна дали USB изходите на TR-8 ще могат да бъдат използвани. Под въпрос е също така дали разликите в битовете на аудио картата ви и тези на дръм-машината ще сработят – т.е. ако аудио картата ви е 16 или 32-битова в сравнение с тази на Roland TR-8, която е 24.

tr_8_back

Изберете ли TR-8 като input device в Logic, ще можете да запишете всичките 11 инструмента, но тук отново проблемът ще е свързан с 96-те килохерца входящ сигнал, който явно се явява прекалено много, за да запишете всичките 11 канала наведнъж безпроблемно. Тази стойност на килохерците не може да бъде променена в TR-8, както и за повечето (поне до колкото ми е известно) аудио карти, така че тук е важно да настроите Logic да записва аудио сигнала на 96 kHz. Имайте също така предвид, че TR-8 няма sync mode – т.е. ако искате да запишете ритъм-секция от TR-8 в синхрон с останалите елементи от парчето ви, то това няма да е автоматизиран процес.

Ползвателите на Ableton няма да имат нужда от aggregate device и на-вероятно някои от споменатите проблеми по-горе изобщо няма да са налични. Що се отнася до ценовия диапазон и функции TR-8 не може да се сравнява с продукти като DSI Tempest или пък MachineDrum. Замисълът на Roland е в запазването донякъде на сходното оформление от предходни ритъм-машини, както и в улеснената работа без да се налага да влизате в менюта и да губите време в промяна на настройки. От тук следва, че не би трябвало да се очаква и кой знае какви възможности за редактиране на звука, както е в случая при MachineDrum и Tempest.

Via: e-music-bulgaria.blogspot.bg

CODA Radio by Metropolis

More from bassline.bg

Ableton представиха новият Push 2

Популярният софтуер за продуциране на музика Ableton представиха новата 2.0 версия на хардуерният им контролер Push. Този път създаден самостоятелно, без помощта на Akai.

Sonar представиха изцяло обновен мобилен app

Sonar Festival представиха изцяло обновеното си мобилно приложение, което тази година е съвместна разработка с GreenCopper. Освен пълен редизайн, мобилната апликация включва и няколко нови екстри, като Friendfinder –