By visiting our website, you agree with Bassline Ltd. Privacy and Cookie Policy.
VIEW

TECH REVIEW: ROLAND AIRA TR-8

Няма да се концентрирам върху изброяването на особеностите и отличителните белези на TR-8, а ще се опитам да споделя това, което забелязах след определен период от време работа.

Details

2014 година беше спасяваща за Roland след анонса и пускането в продажба на серията AIRA. В мрежата се говореше, че компанията е пред фалит, но се очакваше нейното завръщане с нещо интересно. То дойде под формата на 4 продукта и като че ли най-голямо внимание се обърна на TR-8 – наследникът на легендите TR-808 и TR-909, който сега се предлагаше на поносима цена или поне доста по-поносима от по-големите си братя, които всички знаем, че са рядкост и струват скъпо. И независимо дали слуховете за фалит са били истина или може би по-скоро спекулация, истината бе, че всички заговориха отново за Roland.

Няма да се концентрирам върху изброяването на особеностите и отличителните белези на TR-8 тъй като из мрежата циркулират достатъчно подробни демонстрации. По-скоро ще се опитам да споделя това, което аз забелязах след определен период от време работа, както и интеграцията й с други машини и/или софтуерни продукти.

Ще започна с това, което прави впечатление веднага след стартирането на дръм-машината, а именно, че това, което лично мен ме грабна в TR-8 беше факта, че наистина звучи добре въпреки твърденията, че няма да е аналогова, а ще симулира аналогово звучене посредством технологията ACB (Analog Circuit Behavior), разработена от Roland за цялата серия AIRA. Всъщност това, че машината не е аналогова няма значение, а и не би трябвало да има след като звучи добре. Що се отнася до начина на работа – тя е наистина лесна за употреба, но има и функции, които не са видими на пръв поглед. Някои от тях са скрити и за тази цел инструкцията за употреба ще трябва да се прочете. Учат се бързо и лесно, но е невъзможно да бъдат разгадани веднага след като изкарате TR-8 от кутията.

tr_8_front

Имате възможността да комбинирате звуци – примерно 909 с 808, но за съжаление няма как тази комбинация да бъде запазена в машината под формата на “kit”. Каквито и настройки да направите по tune, comp или decay, заредите ли нов “kit”, то той ще звучи с приложените ефекти от преди това. За да изградите kit-а наново, то настройките трябва да бъдат направени още веднъж. Обърнете внимание на това, защото не се споменава в нито едно ревю!

Не по-маловажна е темата за интеграцията на TR-8 в софтуерни приложение за смесване и композиране на музика. Синхронизацията му с програми като Traktor е лесна и за това бях писал преди време в тази статия. Можете да изпращате и midi CC (CC – continuous controller или това са миди-съобщения с вариации в стойностите от 0 до 127), за да “автоматизирате” записите си. По друг начин стоят нещата с Logic, защото функционирането на TR-8 в тази среда не е толкова лесно. Вината за това не е изцяло в дръм-машината и определено си струва да знаете за това, че този процес е съпътстван с проблеми.

Първият от тях е този, че изходите на TR-8 са 24-битови на 96kHz и проблемът идва от това, че и аудио картата ви трябва да е на 96kHz, защото не можете да създадете aggregate device с различни семплираща честота. Не забравяйте, че в Logic имате само един audio device! Ако искате втори, то трябва да създадете такъв като aggregate device. От тук идва и голямата въпросителна дали USB изходите на TR-8 ще могат да бъдат използвани. Под въпрос е също така дали разликите в битовете на аудио картата ви и тези на дръм-машината ще сработят – т.е. ако аудио картата ви е 16 или 32-битова в сравнение с тази на Roland TR-8, която е 24.

tr_8_back

Изберете ли TR-8 като input device в Logic, ще можете да запишете всичките 11 инструмента, но тук отново проблемът ще е свързан с 96-те килохерца входящ сигнал, който явно се явява прекалено много, за да запишете всичките 11 канала наведнъж безпроблемно. Тази стойност на килохерците не може да бъде променена в TR-8, както и за повечето (поне до колкото ми е известно) аудио карти, така че тук е важно да настроите Logic да записва аудио сигнала на 96 kHz. Имайте също така предвид, че TR-8 няма sync mode – т.е. ако искате да запишете ритъм-секция от TR-8 в синхрон с останалите елементи от парчето ви, то това няма да е автоматизиран процес.

Ползвателите на Ableton няма да имат нужда от aggregate device и на-вероятно някои от споменатите проблеми по-горе изобщо няма да са налични. Що се отнася до ценовия диапазон и функции TR-8 не може да се сравнява с продукти като DSI Tempest или пък MachineDrum. Замисълът на Roland е в запазването донякъде на сходното оформление от предходни ритъм-машини, както и в улеснената работа без да се налага да влизате в менюта и да губите време в промяна на настройки. От тук следва, че не би трябвало да се очаква и кой знае какви възможности за редактиране на звука, както е в случая при MachineDrum и Tempest.

Via: e-music-bulgaria.blogspot.bg

More from bassline.bg

Гласът на Ибиза замлъкна завинаги

В края на 2015-та година dance музиката загуби поредно авторитетно печатно издание, след като Electronic Beats Magazine спря да излиза, но пък за сметка на това трансформира и засили дигиталното си присъствие.