Как да бъдеш успешен DJ?

Details

DSGN Clinic | Facelift Your Brand

Наскоро попаднахме на тази статия, която явно имаше за цел да ни разсмее и успя. Но в същото време останахме и с горчивото усещане, че повечето DJ-и са просто манекени, attention курви или пълни аматьори. За наше съжаление, една голяма част са точно такива. Затова, решихме да бръкнем в раната и да се опитаме да очертаем разликата между героите на въпросното хумористично четиво и истински отдадените герои, като изредим основните неща на които да наблегнеш/отбягваш, за да те изведат на правилния път.

МОТИВАЦИЯТА

Голяма част от местните ни DJ-и ще дадат доста мъгливи отговори на въпроса: “Какво те мотивира да станеш DJ?”, просто защото в желанието си да огреят всеки клуб, барче, сладкарница или рожден ден, някъде по пътя са забравили, че DJ-ят е преди всичко човек, който обича да споделя музиката и собственият си вкус към нея. Непрекъснатото натрапване на муцуната ти, името ти, последният ти mini/maxi микс и поредица от снимки на/зад/под/пред “пулта”, не е споделяне, а просто един ужасяващ его трип, който крещи “Моля, обърнете ми внимание!”. Обикновено хората развиват рефлекс да отбягват неща, които им биват агресивно натрапвани, дори и да ги харесват в началото. Така че, преосмисли своята мотивация и реши най-накрая за музиката ли го правиш или искаш да си в центъра на вниманието, преди да сложиш титлата DJ пред името си. Ако пък го правиш само за пари, навярно възприемаш диджейството, като занаят подобен на грънчарството и ние няма какво да споделим с теб. Ти явно си знаеш за какво го правиш!

ВЪНШНИЯТ ВИД

Това е нещо, което не можем да си изберем в живота, но пък можем да променяме и манипулираме мнението на околните за него. Като човек, от който се очаква да поднесе музика на хората, а не модно ревю, ти генерално си освободен от задължението да изглеждаш добре. Само, че да застанеш на пулта, като пълен оръфляк е нелицеприятно за всички. Освен това, спорта не е навредил на никого, така че едва ли би навредил и на теб. Другата крайност – да поставяш външният си вид пред музиката е също доста противно. Да се опитваш да приличаш на лустросан techno DJ със зализан перчем и черна (винаги черна) туника е откровена липса на оригиналност. Aко пък си жена и си набутваш циците, автоматично се превръщаш в героиня от филм за възрастни във въображението на всички присъстващи. Напъните ти всички да видим поредната ти скучна фотосесия хванал лаптоп, като читанка в съчетание със сериозно-сърдит поглед, са не по-малко отблъскващи.

МУЗИКАЛЕН ВКУС

Това понятие е ултра абстрактно, като дефиниция и едновременно винаги биполярно оценявано, като добър или лош. Как се формира добър вкус за музика? Естествено, не бихме могли да ти дадем точен отговор, но пък можем да ти кажем, че не става от днес за утре. За постигане на добрият вкус, се иска да бъдеш преди всичко жаден за нови неща и да се осланяш на интуицията си, а не на трендове и Beatport чартове. Говорейки за трендове, никой няма да те уважава, ако през няколко месеца скачаш на това, което е актуално в момента. Нека ти припомним, че “най-нова музика”, не значи автоматично “най-добрата музика”, както и че забиването в парчета, които са стари, но изпитани, също няма да донесе безкрайно много дивиденти. Така, че дерзай, търси, рови, слушай и знай, че формирането на добрият вкус е доживотно занимание. Другата неприятна крайност са DJ-и втълпили си, че имат уникален вкус за музика, и които се качват на пулта с нагласата: “Сега ще им спретна един урок по музика и въобще не ме ебе дали ще има хареса”. Най-много да получиш комплимент от някой още по-повярвал си музикален сноб (вероятно, случайно попаднал на твоето парти), тайно завиждащ, че не е на твоето място, а крайният резултат да е анемичен или по-зле, празен дансинг.

УМЕНИЯТА

Тук ще бъдем изключително крайни и ще кажем на всички, които са си купили пластмасов контролер и лаптоп и не могат да използват друг set up, че за нас са просто пускачи. Да не можеш да смесиш две парчета без свещенният sync бутон е смехотворно. А това да не си докосвал грамофон и да не притежаваш една плоча е просто обидно към професията. Причината е много проста – когато миксираш на грамофони, качеството на микса зависи от твоят mood и съсредоточеност. Точно както изморен пианист не би направил добър концерт, така и DJ в лоша кондиция, не би направил добър микс. Макар микса ти да има малки несъвършенства, като изтропване и догонване тук-там, той поне ще е жив и със сигурност публиката ще реагира доста по-емоционално. Оставяйки машината да смесва парчетата, ти отнемаш точно този ценен момент от микса и той, макар и чист, е монотонен и студен. Единственото, което ти остава е да въртиш копчетата, като досаден лунатик, къде успешно, къде не. Макар плейърите, също да се доближават до този твърде перфектен микс, те все пак са по-добра алтернатива на въпросните контролерчета. И запомни, че никога не е късно да се научиш на основните правила в играта или поне да пробваш да го направиш.

КОМФОРТНАТА ЗОНА

Трябва да си готов и да можеш да пускаш на различни видове set up, да изпробваш нови трикове и машинки и да се понаучиш на основните неща, ако по някаква случйност в его трипа ти си ги изпуснал. Пробвал ли си някога да смесваш друго освен tech-house парчета, съставени от един kick, clap и hi-hat? Знаеш ли какви са особеностите на другите стилове? Mожеш ли да споменеш лейбъл или артист, различен от това, което пускаш? Ако отговора на всички тези въпроси е не, то значи си ужасно lazy и скучен DJ. Go back to school!

ПРОДУЦЕНТСТВОТО

Всички сме наясно, че създаването на авторска музика, ще ти донесе бонус точки и евентуално ще спомогне за намиране на повече и по-добри гигове. Само, че преди да плеснеш думата продуцент в описанието на Facebook страницата си, нека ти припомним, че продуцентството, както и диджейстовото, е начин да изразиш своя музикален вкус и себе си, като артист. Отново слагайки егото си пред артистизма си, най-много парчето ти да бъде издадено от поредния digital лейбъл със занижени критерии. Това, че се справяш зад пулта не значи, че се справяш и в студиото. Така, че не ни занимавай с двуседмичните ти напъни на Ableton, а погледни на продуцентсвото, като на дългосрочно занимание, плодовете от което ще береш след години усърдност и лишаване от свободно време, в името на добрия резултат.

ПРОМОУТЪРСТВОТО

Както продуцентстовото е отделна дисциплина, така и да бъдеш промоутър е съвсем различно начинание. Решил си да поканиш гост DJ, да инвестираш време в организирането на ивент? Страхотно! Но не се опитвай да ни убеждаваш, че това е свързано с качествата ти на DJ. Съжаляваме, но за нас няма нищо артистично в един бизнес план, нито пък ни пука за постоянното ти напъване да изкараш своя парти бранд или организация, като най-яките, най-underground и т.н. Дори напротив – изключително досадно е за пореден път артистизма да бъде избутан от центъра на вниманието с купища малоумни прес релийзи, пози и ненужна реклама. Start to make the difference!

РЕСПЕКТ

Научи се най-накрая, че да говориш зад гърба на другите DJ-и автоматично те превръща в путка. Макар и DJ-ят преди теб да е бил по-слаб, твое задължение е да му кажеш добра дума и ако има как, да му поднесеш градивна критика, вместо да обясняваш на всички по време и след партито как ти си бил по-добър или как еди кой си е бил кофти. За всички има място под слънцето и ти драги, сигурно също си пълен с хиляди недостатъци. За това, ако не искаш да ти ги посочват, научи се да бъдеш по-обран и да уважаваш труда на другите, макар и да ти се струва нерелевантен. Също така, когато друг DJ те покани да пускаш на негово парти, опитай се да върнеш жеста при първа възможност. Човешко е.

ПРИЯТЕЛИТЕ

Ценно е да имаш група от последователи, която да е с теб неотлъчно на всяко парти. Само, че нека ти съобщим една житейска истина – парти с приятели не се прави. Рожден ден, джамборе, домашка – да, но не и парти. Да пускаш само пред приятели, те задържа в комфортната зона, засилва егото в грешна посока, а и е меко казано несериозно. Не разчитай приятелите ти всеки път да бъдат до теб в кабината и да махат с ръчички. Първо е неуважително спрямо останалите посетители, колкото и да са те и второ, приличаш на естрадна звезда с антуража й. Друг неприятен момент с приятелите, е че вечно ти висят за гестлист, а не винаги входа зависи от теб. Така че постави си по-високи цели и се опитай да привлечеш публика извън прителския си кръг.

ДЪРТОТО МРЪНКАЛО

Ако случайно си от генерацията DJ-и имали шанса да са живяли в така боготворените good old days, то моля те спри да мрънкаш, колко различно и истинско е било някога и да въртиш, като развалена плоча една и съща лекция на тема Чикаго, Детройт и Paradise Garage и се научи да живееш в настоящото. Ще направиш услуга на всички.

Дебело подчертваваме, че материалът няма за цел да поучава или обиди някой. В контекста на българската действителност, темата има трагикомичен отенък и може да бъде безкрайно развивана или изопачавана. Поднесли сме нещата по един по-шеговит начин, с идеята да се усмихнем, но пък вие имате и пълното право да не се съгласите с тях. Ако има какво да добавите, не се колебайте да го споделите в коментарите по-долу.

CODA Radio by Metropolis

More from bassline.bg

За рекламите и спекулатa в музиката

Филип Ферфериев e привърженик на електронното звучене от вече повече от две десетилетия и създател на блога e-music-bulgaria.blogspot.bg Идеята за блога идва спонтанно, като иска все повече и повече българи да получат инфрмация от света на елeктронната музика и технологиите на роден език.