8-ми март – интернационалния празник на жената, е повод да обърнем поглед към нежната страна в клубната музика. В последните няколко години 10% от DJ-ите на различни фестивали по света са жени. Жените обаче, съставляват едва 9,3% от листнатите артисти в ростерите на лейбълите. В същото време, мъжете DJ-и оглавяват всички възможни чартове и статистики на големите издания за dance музика, като Mixmag, Resident Advisor, DJ Mag и други. През 2011, дори се надигна вълна от недоволство, поради факта, че в класацията Top 100 DJs на DJ Mag нямаше дори едно женско име. В последното издание на Top 100 пола на Resident Advisor за 2014, на всеки 10 позиции имаше по една жена DJ, но не и в челните 30.

Факт е, че на жените DJ-и се гледа с известно недоверие, най-вече заради дългогодишно насаждани стереотипи, като липса на технически умения и очакването да изглеждат по определен начин. Не можем да оспорим и двете, защото примерите, в които липсата на технически умения, бива покривана от чифт цици и почти порнографски пърформанс са много, но те нямат нищо общо с музиката и dance културата. Навлизането на електронната музика в мейнстрийма и разрастването на EDM фестивалите, пък даде възможност на богати гърли, като Paris Hilton да се изявяват, като DJ-и и дори проуценти, внасяйки още повече недоверие в образа и способностите на дамите зад пулта.

На фона на тази бимбо-розова приказка обаче, има и няколко дами, които успешно разбиват всички клишета и стриктното gender разпределение в dance музиката. Някои от тях имат определени качества, които доминират над физическите им дадености, а други съчетават и двете и въпреки това музиката е основата, с която изпъкват. Нека ви запознаем с тях.

NINA KRAVIZ

Колкото по-трудно достъпно е нещо, толкова по-силно го желаем. Това съждение, стои в основата на успеха на руската красавица Nina Kraviz. Днес, с умиление си спомняме за годините на MC-то и индивидуалните начини на всеки един да открива нова музика. Но представете си каква е била ситуацията в град като Иркутск, разположен насред сибирските тундри. Детските години на Nina Kraviz преминават в попиване на всяко едно парче от личната колекция с плочи на баща й и едно малко радио, което хваща една единствена местна радиостанция. В края на 90-те тъкмо тази радиостанция се оказва малката крачка към голямата кариера на рускинята. Там тя стартира свое собствено радиошоу за house и techno музика. След завършване на гимназията, записва стоматология в Московския университет с ясното желание просто да напусне Иркутск. Докато следва, в свободното си време работи като репортер за музикалното списание Ptuch, благодарение на което разширява музикалния си кръгозор. По-късно започва работа в event агенция, където организира партита с Underground Resistance и се запознава с редица артисти, между които и Juan Atkins – неща, за които само е мечтала през годините прекарани в Сибир. През 2006 е приета в Red Bull Music Academy в Мелбърн, Австралия. 2 години по-късно се завръща в Москва със собствено петъчно парти в клуб Propagandа, което се превръща в истинска сензация. Още същата година американския лейбъл Underground Quality издава и първият й сингъл Voices, а през 2009, лейбъла на Radio Slave – Rekids издава EP-то й Pain In The Ass. Това поставя името й и на световната музкална карта. Дебютният албум на Nina Kraviz излиза през 2012, а парчето Ghetto Kraviz се превръща в нейна емблема. Днес Nina Kraviz е едно от най-уважаваните имена в електронната музика, разбила всяко gender клише и един от най-отявлените колекционери на плочи. Миналата година стартира и свой собствен лейбъл – ТРИП.

MAYA JANE COLES

Британката с азиатски корени е другата дама, за която сме писали не малко. Спокойно можем да я определим, като жената-чудо и няма да сгрешим. Maya Jane Coles сама композира, продуцира, миксира, изпълнява, свири и издава парчетата си. Дори в повечето случаи сама създава и artwork-a за рилийзите си. Лейбълът й I/AM/ME пък издава единствено собствената й продукция, включително и дебютният й албум Comfort, който успя да се наложи, въпреки отказите на Maya да ползва услугите на PR агенции. В тази връзка, изобщо не сме учудени, че музиката й е основната причина, лицето й да се появи на 8 корици на различни списания, между които Mixmag, Trax, Groove, Vogue и Rolling Stone. Няколко години, Maya Jane Coles бе един от най-честите гости на ENTER партитата на Richie Hawtin. Страстта й към trip-hop музиката, може да бъде уловена в почти всички нейни парчета, но най-вече в тези продуцирани под другото й алтер его Nocturnal Sunshine, последното от които предстои да се появи съвсем скоро.

KIM ANN FOXMAN

Всеизвестен факт е школата за таланти, които ражда Andy Butler и проекта му Hercules & Love Affair. Kim Ann Foxman е част от бандата няколко години. След като напуска, започва самостоятелна кариера на DJ и продуцент. Музиката и сетовете й са истински шоукейс на вдъхновенията й от деветдесетарското old-school house звучене и артисти като Snap!, Shannon и Technotronic. В края на 2014 стартира собствен лейбъл, съвместно с The Vynil Factory – Firehouse. Kim Ann Foxman е един от най-честите гости на Heidi presents The Jackathon и редица women only издания.

STEFFI

Steffie Doms определено влиза в категорията на онзи съвременен тип специфични бутикови DJ-и, които трудно можете да чуете на всеки ъгъл и във всеки клуб. След 7 години, като резидент на Panorama Bar, холандката дотолкова се е сляла с идеята, която стои зад отбора на Ostgut Ton, че е почти невъзможно да я видим и чуем извън Berghain. Има 2 самостоятелни албума зад гърба си, качествата на които са едната от причините името й да се завърти в публичното пространство. Другата разбира се, е резидентството й в Berghain.

HEIDI

Миналата годинa, Heidi отбеляза 10 годишна кариера, като един от посланниците на електронната музика. През 2004 стартира шоуто си в ефира на BBC Radio 1, а към днешна дата е едно от най-уважаваните имена в dance музиката и откривател на таланти. Heidi presents The Jackathon се превърна в регулярна парти поредица и получи собствени сцени на редица големи фестивали и самостоятелни клубни вечери в най-добрите клубове в Европа. От известно време рънва и свой собствен лейбъл – Heidi presents Jackathon Jams, който оперира, като подлейбъл на берлинския Get Physical. Heidi presents Jackathon Jams издава компилации, представящи актуалните имена в електронната музика с основен акцент върху дамите. Jackin’ house стилът пък се превърна в запазена марка на Heidi, а самата тя в един от неговите основни двигатели.

MISS KITTIN

Miss Kittin стартира кариерата си през далечната 1994 година. Няколко години работи съвместно с The Hacker. Французойката има богата самостоятелна дискография и няколко албума от съвместната им работа с The Hacker. Запазена марка на DJ сетовете й са танцуването зад пулта и припяването на живо върху някои от парчетата. Въпреки че пеенето не й се отдава особено, Miss Kittin определено успява да създаде изключителен vibe. Всичко това, заедно със добрата музикална селекция и продуцентските й качества, определено я изстрелват сред едни от най-добрите DJ-и в женски род.

NICOLE MOUDABER

Не бихме пропуснали и единствената дама в techno храма на Drumcode – Nicole Moudaber. Когато я слушаме, трудно бихме казали, че зад пулта стои жена ако не гледаме натам. Тежкия techno саунд на Nicole, по нищо не отстъпва на този на останалите артисти в ростера на Drumcode. И въпреки това, тя е един от най-подходящите примери, за недоверието с което се гледа към жените DJ-и. Публиката започна да обръща внимани на ливанката, едва след като самият Carl Cox лансира името й и посочи качествата й. През 2013, Nicole Moudaber стартира собствен лейбъл – MOOD Records, който набра изключителна кредибилност за по-малко от година, а каталогът му се попълни с имена, като Anja Schneider, Carlo Lio, Just Be, MiniCoolBoyz, Nathan Barato, Stacey Pullen и много други.

MAGDA

Като тийнейджър, Magda се сблъсква с Детройтската underground techno култура съвсем случайно и това е старта от който се нуждае. През 1998 става част от семейството на Minus и започва да обикаля света, като единствен подгряващ DJ на Richie Hawtin. Постепенно изгражда своя собствен образ и звучене, които представя в дебютният си албум From The Fallen Page от 2010. Съвсем ествествена крачка е й лейбълът й Items & Things, който основават заедно с Troy Pierce и Marc Houle година по-късно. Идеята им е да дадат поле за изява на всички онези артисти и млади таланти, с които се сблъскват по един или друг начин, докато обикалят света, търсейки странната, експерименталната и в същото време красива страна на електронната музика.

ELLEN ALLIEN / ANJA SCHNEIDER / LAURA JONES

Накрая ще споменем и три дами, които безспорно заслужават внимание. Ellen Allien е основател на култовия берлински лейбъл Berlin Pitch Control, а Anja Schneider е основател на Mobilee Records. И двата лейбъла имат изключителен impact върху сцената и разпознаваемо звучене, което винаги прави впечатление. Laura Jones пък е ключово име в ростерите на лейбъли като Visionquest, Leftroom и Crosstown Rebels.

След всички тези прекрасни примери (разбира се, има още много дами, които бихме споменали, но статията не претендира за изчерпателност), можем смело да заключим, че везните бавно и сигурно се накланят в полза на дамите, когато говорим за качествена електронна музика, и че именно те са тези, които владеят дансинга!

radioshow_728x90

Leave a Comment