LABEL SPOTLIGHT: DEFECTED RECORDS

Излишно е да си задаваме въпроси от типа: Промени ли интернет музикалния бизнес? Отговора е повече от ясен. Развитието на социалните мрежи и YouTube, появата на платформи като Soundcloud и Mixcloud, навлизането на stream услуги като Spotify и въобще дигитализирането на музиката, като цяло, направи не само достъпът до музиката изключително лесен, но и нейното предлагане. Всичко това, все повече поставя въпроса за ролята на музикалните лейбъли и необходимостта от тях.

Затова стартираме серия публикации представящи иконични, култови или ъндърграунд лейбъли, акцентирайки на тяхното влияние върху денс сцената и позиционирането им в съвремeнната дистрибуция на музика, която върви все повече към дигиталното. Част от вас биха казали, че лейбълите са на изживяване, след като днес всеки може сам да дистибутира музиката си. Всеки DJ, обаче, би отхвърлил твърдението ви. Едно скорошно проучване във Великобритания показва, че над 70% от продуцентите, които нямат договор с лейбъл биха искали да получат такъв, въпреки че музиката им достига до голям брой потребители благодарение на интернет.

Тъжно или не, факт е, че DJ-ите разчитат на лейбълите при избора на музика и рядко посягат към нещо, което не е подкрепено с репутацията на даден лейбъл, който вече е спечелил доверието им. Лейбълите са един от основните двигатели на денс музиката и зад тях, не рядко стоят хора, които успешно съчетават бизнес нюх, добър музикален вкус и креативна сила, така че те заслужават не малко внимание. Особено, ако тепърва се запознавате с електронната музика.

Лидер в това отношение e Defected Records. В последните няколко години Defected коренно промениха не само бизнес стратегията си, но и цялостното си звучене. Лейбъла успешно популяризира денс музиката, благодарение на утвърдената си маркетингова стратегия и име, което се ползва с изключително доверие не само от страна на потребителите, но и от DJ-и и клубове по цял свят. Сигурно мнозина от вас асоциират марката Defected с комерсиална музика, но никой не може да отрече, че в каталога им има не едно и две парчета, на които всеки истински почитател на house музиката, би се размазал от удоволствие – love ’em or hate ’em Defected are big in the game!

Успехът на Defected не е случаен. Лейбъла се рънва от Simon Dunmore, който дълги години се занимава с денс музика. Работил е за денс подразделенията на PolyGram и EMI, и стои зад някои от най-големите хитове от 90-те, като Free на Ultra Nate и Giv Me Luv на Alcatraz. След сливането на PolyGram с Universal Music през 1999, подлейбъла AM:PM, за който той работи, е закрит, а Simon Dunmore решава да създаде собствен лейбъл. Така се появява Defected Records. Първият рилийз на лейбъла излиза на 1-ви февруари 1999 и е класиката на Soulsearcher – Can’t Get Enough.

Първоначално съдружник на Simon Dunmore са Ministry Of Sound, London. Широкият обхват от световна комерсиална денс музика, от която се интересуват Ministry Of Sound, години наред определяше и звученето на марката Defected. Той включваше дори гръцки, турски и арабски изпълнители, смятащи се за новатори в страните си, смесващи специфични регионални жанрове с денс музика. Нещо, което поне според нас, се разминава доста от представите ни за истинска денс музика и клони по-скоро към зле ремиксиран ориенталски кич. В този ред на мисли, отдръпването на Defected от Ministry Of Sound, по отношение управлението на лейбъла, бе най-добрата крачка, която Simon Dunmore можеше да направи.

Именно поради тази причина, Defected вървяха по ръба на комерсиалната музика и отказваха да инвестират в непознати имена. От една страна, всичко това оказваше негативно влияние по отношение на качеството на денс музиката като цяло, но от друга постигна невероятен маркетингов ефект, достигайки до по-широк кръг хора. Днес Defected отново залагат на сигурното, но прилагат нова бизнес стратегия – преиздават парчета, които вече са спечелили дансинга и са издадени от други не лоши лейбъли (например Tensnake – Comma Cat, Sante – Homegirl, Rampa ft. Meggy – Everything, Pirupa – Party Non Stop и др.). Успоредно с това, привличат и някои от горещите имена на денс сцента за ремикси. Така, в последните години Defected отвориха вратите си за млади и обещаващи артисти, а звученето им се измени малко по-встрани от комерсиалното.

С подразделения в 40 страни, пищни партита в най-елитните клубове по света и усет за истинска денс музика, Defected Records са лейбъл, който е цел за мнозина артисти. Това, обаче се оказва нож с две остриета. Не са малко DJ-ите, които в стремежа си да бъдат издадени от Defected, загърбват собствените си проекти, отдадени на желанието си да влязат в редиците на лейбъла. Горещ пример е датчанина Noir. Собствения му лейбъл откри не едно и две от актуалните имена в момента, като Finnebassen и Hot Since 82. Неговият микс за поредицата Defected In The House, обаче, съвсем откровено е един голям компромис в името на това музиката му да стигне до повече слушатели.

Промените в Defected със сигурност няма да свършат до тук, дори изненадите в това отношение, тепърва предстоят. В края на миналата година от лейбъла обявиха официално, че се отказват от резидентството си в клуб Pacha, Ибиза. По този начин партитата Defected In The House ще стават все по-достъпни, а влиянието на лейбъла върху пазара се очаква да се увеличи.

coda-metropolis

Leave a Comment