FESTIVAL REPORT: SONAR FESTIVAL 2014

Sonar си остава един от фестивалите с изключителна организация във всеки един аспект.

За 21-ва поредна година, Sonar Festival в Барселона, не само успешно защити концепцията си на фестивал за съвременна музика, технологии и изкуства, но и доказа, че музиката е по-голяма от имената и медийните изяви. Съвсем спокойно можем да кажем, че Sonar е фестивалът с най-разнообразен line-up в световен мащаб. За 21 издания, ежегодната повтаряемост на имена в програмата е едва 10%, но дори и те представят коренно различни шоута и сетове. Голяма част от събитията правят своите премиери, тъкмо на Sonar, а други са ексклузивни и не могат да бъдат видяни никъде другаде. Премиерните шоу спектакли през 2014, бележат и първият си рекорд в историята на фестивала.

След 5 поредни години, в които bassline.bg отразява фестивалът, в никакъв случай не сме се наситили, дори напротив – нямаме търпение да се върнем в Барселона догодина, защото Sonar отдавна не е просто фестивал, а изживяване. Изживяване, което се е вплело в градската среда и култура, до такава степен, че за седмица Барселона се превръща в световен център на електронната музика. Sonar е един от най-скъпите фестивали в Европа, което обаче, оказва се не е пречка да събере 109 000 посетители от 99 страни и над 3500 професионалисти регистрирани в конгресния център на Sonar+D. И тази година има отчетен посетителски рекорд. Той е регистриран по време на Sonar by Day с повече от 52 000 посетители. Общият брой на концертите и сетовете и в рамките на фестивала бе 155, като именно тази година програмата на Sonar бeше и една от най-разнообразните в стилово и жанрово отношение. Към тях ще прибавим и над 120 презентации, изложби, работилници и кино прожекции включени в модула Sonar+D. Именно връзката между музиката, изкуството и технологиите е в основата на Sonar Festival, което го прави едно от най-значимите събития в Европа и света.

Sonar by Day тази година се открои със ексклузивната световна премиера на Objekt шоуто на Plastikman, който презентира новият си албум EX и бе причина за удължаването на модула с един час. Трябва да отбележим, че визуалното шоу и цялостната концепция бяха наистина зашеметяващи, но само толкова. Ние, като музикална медия, не сме особено впечатлени от албума, въпреки чисто техническите му качества. Новото шоу на Simian Mobile Disco – Whorl, което всъщност дава името и на предстоящият им албум, бе другият акцент в дневната програма на фестивала. Музика изсвирена изцяло с аналогово оборудване и малки инструменти, без компютърна обработка, пост-продукция и едитинг – техника, която отново заслужава адмирации, но музиката отново не беше тази, за която се бяхме настроили. Или поне не тази, която слушахме по време на live шоуто им в Amsterdam преди 2 години. Daniel Miller и жестокият му techno сет, още през първият ден на Sonar by Day, обаче се превърнаха в безспорните ни фаворити от дневната програма.

Лично за нас, Sonar by Night бе големият победител тази година, въпреки известните проблеми със звука на някои от сцените през втората вечер и изместването на SonarLab сцената. Първото шоу от световното турне Do It Again на Royksopp и Robyn бе истинска наслада. Robyn показа изключително присъствие и невероятни гласови възможности, а main stage-a бе препълнен с публика, която вече знаеше парчетата от едноименния мини-албум. Жестоки и хипнотични визии в духа на цялостната Do It Again концепция и видеото към Sayit, невероятно лазерно шоу и дъжд от черни конфети и всичко това съпроводено от силните колаборативни парчета на скандинавците. Шоу, което определено препоръчваме на всеки.

Най-голямата сцена SonarClub, ни предложи жестоко techno комбо, в което единствен акцент бе музиката – Recondite, Richie Hawtin и Loco Dice. Дори да ви се сторим тривиални, по време на 3-те сета сцената бе черна, нямаше визии, светлинните ефекти бяха насочени единствено към публиката, а мониторите показваха само техниката на миксиране. Изживяване, в което музиката те обгръща напълно. Изживяване, което напоследък се открива все по-трудно, още повече на такъв голям фестивал. Към безспорните победители на тазгодишното издание на Sonar ще прибавим още b2b сета на Daphni и James Holden – шоу, което очаквахме с огромно нетърпение и интерес и което, не само оправда очакванията ни, но дори и ги задмина многократно. Matthew Dear не ни остави да си поемем дъх в продължение на цели 2 часа с изключителен сет и селекция. И разбира се Tiga. Въпреки апокалиптичната буря в продължение на час и половина, Tiga се раздаде до край, а селекцията и микса му ни оставиха без думи. Канадецът сътвори един от най-добрите сетове в рамките на фестивала.

И тази година не мина без задължителните за Sonar приятни изненади. В тази категория поставяме UNER, Debukas, Kaytranada и 22-годишната лондончанка Monki. Сцената с блъскащите колички – SonarCar, бе изцяло реновирана и с подобрен саунд. Тъкмо на нея испанският DJ и продуцент UNER отбеляза рекордна посещаемост. Доста добра techno селекция и жесток dance vibe. Дали заради тях, дали заради местния му произход, за 5-те си години посещение на Sonar, никога не сме виждали SonarCar сцената толкова препълнена! Буквално беше почти невъзможно да преминеш през нея. Debukas бе част от шоукейсът на лейбъла 2020Vision, които празнуваха 20 годишен юбилей. Той представи на живо нови парчета и такива включени в дебютният му албум I Am Machinery, както и интересни едити и ремикси. Изцяло сам на сцената, Debukas показа истинско майсторство в свиренете, пеенете и миксирането – изключително приятен концерт, който ни накара да танцуваме съвсем неподправено. Kaytranada и Monki пък ни удивиха с приятна селекция и нечувани едити и ремикси на известни парчета събрани в доста еклектични и танцувални сетове, както и с доста нестандартни и в същото време странни техники на мискиране, които освен всичко имаха невероятен uplifitng ефект върху публиката.

LIVE шоуто на Rudimental, не бе това, което очаквахме, най-вече заради липсата на добрите вокалисти, взели участие в парчетата от албума Home. Настоящата вокалистка, не се открояваше с особени гласови възможности и гласа й бе напълно недоловим под силния drum’n’bass инструментал, което превръщаше почти всяко парче в шумно бучене. Разочарование беше и line-up-a на main stage-a след Matthew Dear през втората вечер на Sonar by Night, който освен Rudimental, включваше DJ Snake, I Am Legion и Camo & Krooked, на които им бе отредено излишно голямо и не съвсем заслужено място там. За първа година, line-up-a на main stage-a включваше drum’n’bass, grime и trap артисти. Ние не сме никак изненади, още повече, че в последните няколко години, абсолютно всички медии създават излишен шум, около тези иначе музикално интровертни стилове. Изненадохме се, обаче, от реакциите на същите тези медии, които впоследствие отправиха забележки към line-up-a на фестивала.

Накрая, съвсем естествено, трябва да изкажем адмирациите си към организаторите на Sonar. С риск да се повторим през годините, Sonar си остава един от фестивалите с изключителна организация във всеки един аспект – локации, транспорт, администрация и пропускливост. Много от медиите заклеймиха line-up-a на фестивала, като слаб. Трябва да признаем, че първоначално и ние имахме подобни опасения. След края на Sonar, обаче, възгледите ни в това отношение се промениха коренно. Line-up-a всъщност бе доста разнообразен, а timetable-a на всяко отделно шоу бе съобразен така че, почитателите на даден стил да могат да изслушат сетовете на любимците си от началото до край, без да се застъпват, при това точно разпределени в продължение на всеки отделен Sonar by Night или Sonar by Day модул. Не на последно място e присъствието на гениални артисти, като Daphni, James Holden и Debukas, например, които не присъстват в line-up-a на всеки втори фестивал, но са задължителни за всеки истински фен на електронната музика. Освен това, line-up-a включваше равен брой LIVE и DJ set събития, които от своя страна се деляха на визуални спектакли и на такива, в които музиката бе основния акцент. Последните, всъщност бяха и сетовете от най-голям интерес за нас. Трябва да отбележим, че това от своя страна предопределя и големият брой посетители, за които музиката е от първостепенно значение – една от най-ценните публики за всяко музикални събитие. Изключително толератна и отдадена публика. Хора, които нямаха никакво намерение да си тръгват, дори и по време на апокалиптичната буря. Публика, която показа уважение към артистите и танцуваше под силния дъжд – нямаше паника, хаос или недоволни посетители. Публика, която прояви разбиране към организаторите и се съобразяваше безрезервно с всички мерки за сигурност и ред, което от своя страна спомогна за безпроблемното протичане на фестивала и лесния достъп, както до всички сцени, така и до Sonar бусовете.

Още веднъж изказваме благодарности към организаторите на Sonar Festival и всички хора, които за поредна година направиха престоя ни в Барселона истински музикален празник. Следете bassline.bg през целия месец юли, когато ще продължим да разказваме впечатленията си от тазгодишното издание на Sonar под формата на слекция от подкасти, на някои от най-добрите сетове записани по време на фестивала в PODCASTS секцията на сайта и ревюта на част от новите технологии и апликации, които видяхме по време на Sonar+D в раздела WE LOVE. За начало ви предлагаме сетовете на Matthew Dear и филмът на Eduardo De La Calle – Beatz, който направи премиерата си на SonarCinema. Stay tuned!

coda-metropolis

Leave a Comment